University College Sjælland - Nyheder http://ucsj.dk/ da TYPO3 - get.content.right lør, 23 aug 2014 03:32:42 +0200 <![CDATA[Pædagoger endnu tættere på praksis - Marjatta og University College Sjælland indgår samarbejdsaftale]]> http://ucsj.dk/nyhed/paedagoger-endnu-taettere-paa-praksis-marjatta-og-university-college-sjaelland-indgaar-samarbejdsa/
Den nye pædagoguddannelse, der træder i kraft her i 2. halvår af 2014, betyder, at alle studerende fremover skal vælge en af tre specialiseringsretninger. Den nye samarbejdsaftale mellem Marjatta og UCSJ betyder, at 25 studerende årligt inden for retningen special- og socialpædagogik får mulighed for at tage deres specialiseringsmoduler på Marjatta. - “Vi er meget glade for samarbejdsaftalen, fordi den betyder, at vi kan tilbyde nye muligheder til vores studerende i tæt samarbejde med den special- og soicalpædagogiske praksis”, siger UCSJs  rektor Ulla Koch. Marjatta er en selvejende institution for udviklingshæmmede med 80 børn og unge, 105 voksne og ca. 300 fuldtidsansatte medarbejdere. - “Vi er rigtig glade for, at vi nu kan skabe en endnu stærkere kobling mellem arbejdet i praksis, Marjattas vidensmiljø og pædagogiske personale samt UCSJs store uddannelsesmiljø”, siger lederen af Marjattes Udviklingscenter, Lisbet Kolmos. - “Både UCSJ og Marjatta har en vision om at skabe et forpligtende og lærende partnerskab, hvor institutionerne gensidigt kan både udfordre og berige hinanden, og hvor underviserne kan bevæge sig mellem uddannelsesstederne”, siger Ulla Koch og Lisbet Kolmos. Samarbejdsaftalen betyder også, at Marjatta og UCSJ fremover vil samarbejde tæt omkring forskning i special- og socialpædagogik og arbejde for at fremme etableringen af fælles forskningsprojekter og ph.d.-forløb. Marjatta og UCSJ vil også samarbejde omkring udbuddet af diplomuddannelser...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/paedagoger-endnu-taettere-paa-praksis-marjatta-og-university-college-sjaelland-indgaar-samarbejdsa/ fre, 22 aug 2014 08:21:00 +0200
<![CDATA[Skal vi nytænke det danske optagelsessystem?]]> http://ucsj.dk/nyhed/skal-vi-nytaenke-det-danske-optagelsessystem/
Synspunkt af rektor Ulla Koch i Dagbladet Nordvestnyt den 20. august 2014.  Vi glæder os på University College Sjælland meget over den store interesse, der er for at blive optaget på vores professionsbacheloruddannelser. Vi har igen i år en rekordsøgning og glæder os til at tage imod de nye studerende. Desværre har vi også måtte give afslag til flere, end vi plejer.  Fx har vi afvist mange ansøgere til uddannelserne til fysioterapeut og til sygeplejerske. Vi kunne godt optage flere studerende, og vi tror også, at der er et behov for det på arbejdsmarkedet, men vores optag bliver styret af centralt fastsatte dimensioneringer. Dilemma 1: Hvor mange studerende kan blive optaget? Det er ét af de dilemmaer, som jeg vil opfordre til, at der bliver set nærmere på i det danske optagelsessystem - hvordan sikrer vi en dialog om dimensioneringen af uddannelserne, når vi oplever en så stor søgning, og når vi i Danmark har en høj uddannelsesmålsætning og samtidig ser, at 78.000 unge mellem 15 og 24 år ikke har taget en uddannelse efter folkeskolen. I Region Sjælland har vi samtidig den positive udfordring at en del københavnere søger vores uddannelser, og derfor skal vi jo også sikre os, at der er pladser til regionens uddannelsessøgende. Vi har også selv et ansvar, for vi har uddannelser, hvor vi har ledige pladser, og her skal vi selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for at gøre de afviste uddannelsessøgende opmærksomme på dette. I år har vi ledige ...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/skal-vi-nytaenke-det-danske-optagelsessystem/ tir, 19 aug 2014 22:44:00 +0200
<![CDATA[Årets optag af nye studerende - et overblik]]> http://ucsj.dk/nyhed/aarets-optag-af-nye-studerende-et-overblik/
24% flere ansøgningerAllerede op til ansøgningsfristen den 5. juli, havde UCSJ fået flere ansøgninger end det foregående år - og det for 5. år i træk. Mere end 13.000 ansøgninger blev det til, en stigning på 24% i forhold til 2013.Læs historien “Markant flere søger University Colleges Uddannelser" her Flere søger som 1. prioritetOgså antallet af 1. proritetsansøgninger slog alle rekorder og hoppede 15% op, hvilket betød, at antallet af 1. prioritetsansøgninger til UCSJ’s uddannelser var højere end stigningen til landets videregående uddannelser på landsplan. Årets højdespringer ift. 1. prioritetsansøgninger var uddannelsen til administrationsbachelor, som fik hele 73% flere ansøgninger end i 2013.Læs historien “Rekordmange 1. prioritetsansøgere til University College Sjælland” her 2352 fik tilbudt pladsEfter 30. juli, hvor ansøgerne til landets videregående uddannelser fik svar på, om og hvor de var blevet tilbudt en studieplads, kunne UCSJ igen fortælle, at tallene var flotte. I 2014 lå de på niveau med rekordtallene fra 2013, hvilket betød at 2.352 kommende studerende fik tilbudt en studieplads. Læs historien “Optag 2014: UCSJ fastholder de flotte tal” her. Massiv interesse for sundhedsuddannelserIsær sundhedsuddannelserne, sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, ernæring- og sundhed samt bioanalytiker, har oplevet en massiv søgning med op til 45% flere ansøgninger end i 2013. Læs historien “Sundhedsuddannelserne i stærk fremmarch” her Ny pædagoguddannelse er p...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/aarets-optag-af-nye-studerende-et-overblik/ man, 18 aug 2014 09:43:45 +0200
<![CDATA[Teknologi giver nyt liv til nordisk samarbejde]]> http://ucsj.dk/nyhed/teknologi-giver-nyt-liv-til-nordisk-samarbejde/
De nordiske nabosprog har længe indgået som en del af pligtstoffet for modersmålsundervisning i Sverige, Danmark og Norge. Det giver næsten sig selv, at der findes et stort potentiale for at skabe faglig merværdi gennem grænseoverskridende undervisning, når det drejer sig om faget modersmål. Samspillet på tværs af landegrænserne handler jo i bund og grund om at kommunikere med hinanden, og til det bruger vi vores sprog. Men så enkelt har det ikke været i praksis, og undervisning i nabosprogene har længe levet som et ganske isoleret fagområde – måske ligefrem en sur pligt. Derfor er det heller ikke overraskende, at det faglige udbytte har været begrænset. 1000 elever og 150 lærere har deltaget - ”I det nordiske GNU-projekt viser nogle af erfaringerne, at der med nye teknologier er håb forude”, fortæller GNUs projektleder, Karsten Gynther, forskningsprogramleder, fra University College Sjælland. Projekt GNU har fra 2011 til 2014 etableret nye grænseoverskridende samarbejder mellem 9 nordiske skoler og 30 skoleklasser. Over 1.000 elever, 150 lærere, 15 skoleledere og over 25 professionsforskere fra Norge, Sverige og Danmark har deltaget i projektet. Initiativtager til projektet var Roskilde Kommune, mens leadpartner i projektet var University College Sjælland fra Danmark, og Høgskolen i Buskerud og Høgskolen i Vestfold fra Norge var koordinerende partnere.  Projektet blev medfinansieret af Den Europæiske Regionale Udviklingsfond (ERUF) gennem EU’s prog...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/teknologi-giver-nyt-liv-til-nordisk-samarbejde/ man, 18 aug 2014 08:35:00 +0200
<![CDATA[Kæmpe interesse for event om 25-året for murens fald]]> http://ucsj.dk/nyhed/kaempe-interesse-for-event-om-25-aaret-for-murens-fald/
Om aftenen den 9. november 1989 lod de østtyske grænsevagter Berlinmuren åbne, og det blev begyndelsen til enden på et selvstændigt DDR og et samlet Tyskland. 25 års dagen bliver markeret i Berlin og mange steder rundt omkring i verden. University College Sjælland invitererer sjællandske skoleklasser til at markere begivenheden ved eventen “Mauerfall”. Det er Center for Undervisningsmidler, som den 12.november i Campus Roskilde inviterer 6.-9.klasser til at opleve murens fald, free style rap og høre oplæg fra en forfatter/standup komiker. Desuden afsløres vinderne af de konkurrencer, der er lanceret på hjemmesiden www.mauerfall25.com - “Lanceringen af “Mauerfall” har været en overvældende succes, og der er allerede fuldt booket for klassers deltagelse på eventdagen. Vi har desværre også måtte sig nej til flere interesserede skoler, men derfor kan mange flere klasser stadig få gavn af eventen, forklarer pædagogisk konsulent Ulla Krogsgaard fra Center for Undervisningsmidler: - “Der ligger på vores hjemmeside færdige undervisningsforløb til fagene dansk, tysk og historie/ samfundsfag, som er tilgængelige for alle. Desuden kan alle  tilmelde sig en SMS tjeneste med historiske oplysninger, ligesom der er mulighed for at rekvirere gratis papkasser, så skolerne kan lave deres eget event”.   Yderligere oplysninger: Læs mere om eventen på www.mauerfall25.com Kontakt:  Ulla Krogsgaard, pædagogisk konsulent, Center for Undervisningsmidler, tlf. 7248 1959, ukr@u...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/kaempe-interesse-for-event-om-25-aaret-for-murens-fald/ man, 18 aug 2014 08:11:14 +0200
<![CDATA[Nyt SmagForLivet center bliver åbnet den 13. august]]> http://ucsj.dk/nyhed/nyt-smagforlivet-center-bliver-aabnet-den-13-august-1/
Den internationalt anerkendte ekspert i sensorik og fødevarekvalitet, professor John Prescott, får æren af at åbne det nye landsdækkende center for smag, som i foråret fik bevilget 38 mio. kroner af Nordea-fonden. John Prescott har i forsket i og arbejdet med sensorik ved flere universiteter og bl.a. redaktør af et førende internationalt tidsskrift om fødevarekvalitet og smag. Åbningen finder sted i Videnskabernes Selskab i København den 13. august 2014 kl 14 - 16.30, hvor John Prescott vil helt enkelt tale om, hvorfor vi kan lide den mad, vi kan. Fra UCSJ deltager bl.a. lektor Anette Kamuk fra Ernærings- og Sundhedsuddannelsen og forskningsprogramleder Kathrine Krageskov Eriksen i indvielsen af centeret. Lederen af det ny center, professor Ole G. Mouritsen fra Syddansk Universitet, fremlægger idéerne bag centret, og der vil være indlæg fra projekter om smagens betydning for læring, for det nye skolefag Madkundskab og for innovation af mad og måltider. SmagForLivet er et center uden mure med deltagere fra bl.a. University College Sjælland, University College Lillebælt, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet, Københavns Universitet og Nordic Food Lab. Centerets arbejde gennemføres som et massivt tværdisciplinært samarbejdsprojekt med lærer-, pædagog-, kokke-, sundheds-og ernæringsuddannelser, fødevare-og ernæringsvidenskab, naturvidenskab, kulturvidenskaber, sensoriske videnskaber samt gastronomiske innovationslaboratorier. Læs mere om det ...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/nyt-smagforlivet-center-bliver-aabnet-den-13-august-1/ man, 11 aug 2014 09:44:59 +0200
<![CDATA[26/8 og 29/8: Robot- og velfærdsteknologi i sundhedssektoren - temadag og minimesse]]> http://ucsj.dk/nyhed/268-og-298-det-velfaerdsteknologiske-oekosystem-3/
UCSJ inviterer til gratis temadag og minimesse i Campus Næstved. Den 26/8 sættes der fokuks på, hvordan det velfærdsteknologiske økosystem kan udvikles, så der skabes mere innovation og vækst. Sabina Kethelz fra Blue Ocean Robotics holder oplæg og inviterer til drøftelse. Den 29/8 kan du komme i direkte dialog med private virksomheder, som udstiller forskellige velfærdsteknologiske løsninger til sundhedssektoren. Mød fx ZEALAND CARE A/S,der har designet og udviklet et it-administrationssystem, som kommuner benytter til styring af deres hjælpemiddelområde; Cekura A/S der har udviklet en tryghedsboks som et personligt nødkald til hjemmet og Maribo Medico der tilbyder udstyr og løsninger inden for sundhed og livsstil til det nordiske marked, indenfor søvn, KOL, astma, kardiologi, diabetes og digital sundhedsmonitorering Læs mere om arrangementerne og tilmeld dig her.]]>
http://ucsj.dk/nyhed/268-og-298-det-velfaerdsteknologiske-oekosystem-3/ fre, 08 aug 2014 10:27:28 +0200
<![CDATA[Læreruddannelsen tiltrækker flere med højt snit]]> http://ucsj.dk/nyhed/laereruddannelsen-tiltraekker-flere-med-hoejt-snit/
På trods af det landsdækkende fald i søgningen til læreruddannelsen, ser UCSJ en stigning i antallet af ansøgere til læreruddannelsen med et snit over 7. - “Vi er rigtig glade for at se, at gennemsnittet på læreruddannelsen er steget,” siger Hanne Fischer, uddannelsesdirektør i UCSJ. “Vi er ikke i tvivl om, at vi får en masse kvalificerede og motiverede studerende. Vi er ikke i tvivl om, at det vil have en gavnlig effekt på gennemførselsprocenten, så vi hilser dem hjerteligt velkommen.” I optagelsen 2014 kunne man også se en ny tendens til, at en stor del af ansøgerne til læreruddannelsen har søgt både i kvote 1 og kvote 2 for at helgadere sig i optaget. - “Denne tendens taler jo også sit tydelige sprog om, at der er mange derude med lærergerningen i blodet. Det kan kun blive en gevinst for både studietiden her på UCSJ og for de arbejdsgivere, de studerende kommer ud til bagefter,” siger Hanne Fischer. Uddannelse til regionens behovFaldet i antallet af ansøgere til læreruddannelsen betyder, at UCSJ er fuldt opmærksomme på, om vi får uddannet nok lærere til at møde regionens behov: - “I UCSJ gør vi alt hvad vi kan for at sikre os, at vi får uddannet den mængde lærere, der er brug for i regionen. Vi følger situationen tæt og har brug for et samarbejde med kommunerne, så de melder ud til os, hvis de ser tegn på lærermangel på deres skoler. Lad dette være et opråb og en opfordring til denne dialog,” siger Ulla Koch, rektor på UCSJ. Forskellige forløb giver mulighed for at i...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/laereruddannelsen-tiltraekker-flere-med-hoejt-snit/ tor, 07 aug 2014 14:23:43 +0200
<![CDATA[Stor succes for ny pædagoguddannelse med mange muligheder]]> http://ucsj.dk/nyhed/stor-succes-for-ny-paedagoguddannelse-med-mange-muligheder/
Moderne pædagoguddannelse tiltrækker de ungeIgen i år steg antallet af ansøgninger til pædagoguddannelsen, og også antallet af 1. prioritetsansøgninger landede flot på 999, en stigning på 14% i forhold til året før. Rektor i UCSJ, Ulla Koch, er ikke i tvivl om, at en del af grunden til den store stigning, er den netop reformerede pædagoguddannelse og de muligheder, det giver: - “Med reformeringen af pædagoguddannelsen tilbyder UCSJ en moderne uddannelse, der giver de studerende gode kompetencer og adgang til at arbejde med børn, unge og voksne med eller uden særlige udfordringer, i alle faser af livet - og den mangfoldighed, tror jeg, de unge ser  som et rigtig stort potentiale i. Med titlen som professionsbachelor som pædagog i rygsækken har man mulighed for at arbejde indenfor et meget bredt spektrum, lige fra dagtilbud til Folkeskolen, hvor reformen har givet endnu mere plads til pædagogernes gode arbejde, arbejdet med inklusion samt arbejdet med forskellige områder indenfor special- og socialpædagogik. Det er en helhedsuddannelse, der åbner op for et rigtig bredt felt at arbejde med.” Byggesten til de studerendes drømmeDen nye pædagoguddannelsen tilbyder bl.a. en bred vifte af fag og valgmoduler, som man kan stykke sin uddannelse sammen af. Det giver de studerende gode muligheder for at få solide byggesten til deres pædagogdrømme: - “Den nye pædagoguddannelse er langt mere fleksibel end den gamle. Her får de studerende mulighed for i højere grad at vælge de module...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/stor-succes-for-ny-paedagoguddannelse-med-mange-muligheder/ tor, 07 aug 2014 14:10:27 +0200
<![CDATA[Debat: Vi får den folkeskole, vi taler om]]> http://ucsj.dk/nyhed/debat-vi-faar-den-folkeskole-vi-taler-om-1/
Debatindlæg bragt i Berlingske af Jesper Reming Tangbæk, projektchef med særligt ansvar for folkeskolereformen (fra 1. august velfærdsdirektør i Dragør Kommune) og Margrethe Gade, specialkonsulent i ledelse på University College Sjælland.  Kaos, forældreoprør, lærerflugt, fiasko. Det er en vinkel at tale om folkeskolereformen fra. En vinkel som bliver talt op i debatten om folkeskolen i øjeblikket. En anden vinkel kunne være, at vi nu begynder at dyrke historierne om det, der lige nu allerede lykkes i folkeskolereformen.  Vi har længe nok har været i den første vinkel. Hvis vi bliver ved med at tale om lærerflugt og kaos, skaber vi mere af det. Hvem har lyst til at bruge sit arbejdsliv i en fiasko, hvor fantasierne om lærernes og pædagogernes arbejdstid er fyldt med fordomme, men meget lidt med fakta? Hvem har lyst til at sende børn i en fiasko? Vores påstand er, at det lige nu er arbejdsgiverne, som har det største ansvar for at udvise et lederskab, der peger frem mod visionen. Arbejdsgiverne har vundet krigen. Det forpligter. Nu skal freden skabes og vindes.  Mange spændende øjebliksbilleder Vi har tæt kontakt til alle niveauer af beslutningstagere og interessenter i folkeskolen på hele Sjælland. Det indgår i stort set alle samtaler med ledere fra folkeskolen, at der er meget, der skygger for skolen. Det drejer sig bl. a. om rammer og struktur for det nye skoleår. Disse fylder så meget, at det er svært at fortælle om det, som rent fakti...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/debat-vi-faar-den-folkeskole-vi-taler-om-1/ ons, 06 aug 2014 10:11:59 +0200
<![CDATA[Det helt rigtige uddannelsesmix]]> http://ucsj.dk/nyhed/det-helt-rigtige-uddannelsesmix/
Den 30. juli fik 2.352 ansøgere besked om, at de er blevet optaget på en af UCSJ’s ti uddannelser. Når de nye studerende om ca. 4 år dimitterer og skal ud og varetage mangeartede opgaver på hele Sjælland, kommer de ikke kun ud med en teoretisk-praktisk viden, men også en ballast, som opbygges under studietiden i mødet med deres medstuderende. Derfor er en god fordeling af mænd og kvinder på uddannelserne en stor fordel. 24,6% mænd på UCSJ’s uddannelserIgen i år viser der sig en fin tendens i fordelingen af kønnene. Hele 24,6% af de tilbudte studiepladser er gået ud til mænd, der har søgt ind på en af UCSJ’s uddannelser. Siden 2010 har andelen af mænd været stigende, og i år ligger andelen på niveau med sidste år - og det endda til trods for, at søgningen til en af landets store uddannelser med mange mænd, nemlig læreruddannelsen, er faldet over hele landet. Stigning i antallet af mænd på sygeplejerske, fysioterapeut og lærerPå sygeplejerskeuddannelsen ses en flot stigning i antallet af optagne mænd på 66%, idet andelen af mænd er steget fra 5,8% i 2013 til 9,4% i 2014. På fysioterapeutuddannelsen er andelen af optagne mænd steget med lidt over 20%, fra 39,5% i 2013 til hele 47,5% i 2014, hvorved kønsfordelingen er stort set lige, og på læreruddannelsen ser man også en stigning i antallet af optagne mænd på næsten 9,5%, idet andelen af mænd er steget fra 37% i 2013 til 40,5% i 2014. Optag i kvote 2 giver bredere erfaringPå UCSJ optages en stor del af de studerende i kvote 2...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/det-helt-rigtige-uddannelsesmix/ fre, 01 aug 2014 12:30:59 +0200
<![CDATA[Sundhedsuddannelserne i stærk fremmarch]]> http://ucsj.dk/nyhed/sundhedsuddannelserne-i-staerk-fremmarch/
Der har været rift om pladserne på UCSJ’s sundhedsuddannelser i år. På alle sundhedsuddannelser har det vist sig, at antallet af ansøgninger er steget markant. Således er antallet af ansøgninger til sygeplejerskeuddannelsen steget hele 45% siden 2013, 25% til ergoterapeutuddannelsen, 24% til fysioterapeutuddannelsen, 19% til ernæring og sundhedsuddannelsen og 16% til bioanalytikeruddannelsen siden 2013. -”Vi er meget glade for de mange ansøgninger, der vidner om, at der er en stor interesse for vores sundhedsuddannelser. Det hænger selvfølgelig sammen med, at vi har nogle attraktive uddannelser, at vi har et frugtbart samarbejde med vores aftagere og at der er rigtig gode jobmuligheder for vores dimittender her i Regionen,” siger Hanne Fischer, Uddannelsesdirektør i UCSJ. I det kommende studieår kan i alt 967 nye studerende starte på UCSJ’s fem sundhedsuddannelser, sygeplejerske, fysioterapeut, ergoterapeut, bioanalytiker og ernæring- og sundhed, fordelt på fem lokationer; Næstved, Nykøbing F., Slagelse, Sorø og Roskilde. Kontakt: Hanne Fischer, uddannelsesdirektør, UCSJ, 7248 2625Marie Schneekloth, kommunikationskonsulent, 7248 3333]]>
http://ucsj.dk/nyhed/sundhedsuddannelserne-i-staerk-fremmarch/ fre, 01 aug 2014 12:27:13 +0200
<![CDATA[Optag 2014: UCSJ fastholder de flotte tal]]> http://ucsj.dk/nyhed/optag-2014-ucsj-fastholder-de-flotte-tal/
På baggrund af rekordstort ansøgertal på mere end 13.000 ansøgninger fra mere end 8.000 ansøgere er der nu fordelt studiepladser i UCSJ. UCSJ har flyttet nogle studiepladser til vores vinteroptag for at styrke de studerendes muligheder for studiemæssige valg og forbedre tværprofessionelle studiemuligheder, samt for at sikre praktikpladser. Det betyder, at der er optaget marginalt færre studerende her til studiestart i september, og at der så tilsvarende er flere pladser til studiestarten til februar. Som alle andre professionshøjskoler er UCSJ underlagt nogle begrænsninger for, hvor mange studerende der må optages hvert år. Dette skaber pres på ansøgerne og driver adgangskvotienterne i vejret. Samtidig ses det, at kvote-2 ansøgere, som kommer ind via bredere kompetencer end en afsluttet gymnasial eksamen, viser en stor bredde og dybde, og vil bidrage væsentligt til dynamikken på professionsuddannelserne. Nye uddannelser stormer fremIgen i år er der nogle højdespringere blandt uddannelserne og nogle, som denne gang dykker i antal. Administrationsbachelor, UCSJ’s nyeste uddannelse, som startede i 2013, har i år oplevet en stor stigning i antal optagne, nemlig hele 62%, og Leisure Management, som UCSJ hjemtog sidste år, har en stigning på 21%. - “Det er dejligt at se, at vores nye uddannelser får fodfæste. Vi ser den store stigning som et udtryk for, at vores ansøgere forstår vores uddannelsers kvalitet og kan se, at de er relevante på det sjællandske jobmarked,” siger re...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/optag-2014-ucsj-fastholder-de-flotte-tal/ ons, 30 jul 2014 06:28:00 +0200
<![CDATA[Rekordmange 1. prioritetsansøgere til University College Sjælland]]> http://ucsj.dk/nyhed/rekordmange-soeger-university-college-sjaellands-uddannelser-som-1-prioritet/
UCSJ’s 1. prioritetsansøgninger er højere end på landsplan Det er ikke kun de mere end 13.000 ansøgninger, der netop nu behandles af UCSJ’s optagelse, der er grund til at fejre. Også antallet af ansøgere, der vælger en af de ti uddannelser som deres 1. prioritet er rekordhøjt. Hele 15% flere end i 2013 har som deres højeste uddannelsesønske at komme ind på en af UCSJ’s ti uddannelser. Til sammenligning har landets videregående uddannelser, erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter, også oplevet en lille stigning, men dog kun på 4%. Også en af de helt store vindere efter udløbet af fristen til ansøginger på årets kvote 1, nemlig Erhvervsakademierne, der har oplevet en stigning i 1. prioritetsansøgninger på 13%, kan se sig slået af University College Sjælland. Professionshøjskolerne får samlet set 5% flere 1. prioritetsansøgninger, mens universiteterne ser en lille tilbagegang i på -1%. - “Vi synes det er utroligt positivt, at vores ansøgere generelt og 1. prioritetsansøgere især, stiger så meget. Det vidner om, at University College Sjællands uddannelser står for kvalitet og kan tiltrække dygtige og motiverede studerende, og det er vi naturligvis meget stolte af,” siger rektor for University College Sjælland, Ulla Koch. Sundhedsuddannelserne er populære Især på sundhedsuddannelserne ses nogle af højdespringerne på 1. prioritetsansøgninger. Sygeplejerskeuddannelsen ser en stigning på hele 28% af 1. prioritetsansøgninger i forhold til sidste år, mens Fysiotera...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/rekordmange-soeger-university-college-sjaellands-uddannelser-som-1-prioritet/ man, 07 jul 2014 16:44:03 +0200
<![CDATA[Markant flere søger University College Sjællands uddannelser]]> http://ucsj.dk/nyhed/soje-050714/
Omkring 3.500 ansøgere har sat kryds ved én af UCSJ’s ti uddannelser som deres førsteprioritet. Det svarer til en stigning på 15 procent i forhold til 2013. - “Vi er rigtig glade for at se en så markant en stigning i søgningen til vores uddannelser igen i år. Jeg ser det som et tegn på, at vores uddannelser opleves som attraktive, og jeg finder det glædeligt, at flere vælger at tage deres uddannelse på Sjælland. Det er med til at sikre viden, værdi og vækst i regionen”, udtaler rektor Ulla Koch. Fremgang i søgningen på alle fem sjællandske udbudssteder Blandt højdespringerne i søgningen er uddannelsen til sygeplejerske, hvor der er en stigning i ansøgertallet på hele 45 procent. Syv af UCSJ's øvrige uddannelse har stigninger på mellem 16 og 25 procent, mens uddannelsen til administrationsbachelor har mere end en fordobling i antallet af ansøgere. - “Uddannelsen til administrationsbachelor er meget ny, og det er kun andet år, der er optag til uddannelsen. Derfor er det godt at se, at uddannelsen nu for alvor har etableret sig”, siger Ulla Koch. På alle UCSJ’s udbudssteder i Nykøbing Falster, Næstved, Roskilde, Slagelse, Sorø og Vordingborg er der en samlet fremgang i søgningen til uddannelserne. Kun læreruddannelsen i Roskilde og Vordingborg har et fald i søgningen fra 2013 - 2014 på 19 procent.   - "Sidste sommer trådte den ny læreruddannelse i kraft, hvilket bl.a. betyder skærpede optagelseskrav i form af f.eks. samtaler for kommende studerende med et sni...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/soje-050714/ lør, 05 jul 2014 10:21:00 +0200
<![CDATA[27-årig pædagogstuderende vil åbne eget børnehjem i Filippinerne]]> http://ucsj.dk/nyhed/27-aarig-paedagogstuderende-vil-aabne-eget-boernehjem-i-filippinerne/
Den 15. juli flyver 27-årige Kristoffer Lenvig til Filippinerne. Målet er at komme tilbage og hjælpe de gadebørn, han i løbet af et halvt års praktikophold kom til at holde utroligt meget af: -Jeg ved, at jeg kan gøre en forskel for de børn. Jeg kan ikke redde dem alle, men jeg har muligheden for at tage fat i den enkelte og være med til at vende retningen i deres tilværelse til noget bedre. De skal i skole i stedet for at leve et hårdt liv på gaden med kriminalitet, prostitution og misbrug, siger Kristoffer Lenvig til Lolland-Falsters Folketidende. Han har nethinden fuld af billeder af børn, der sniffer lim for at glemme hverdagens trængsler og sulten. Af familier, der bor på en papkasse og spiser én gang om dagen. Af fireårige, der stjæler for at få mad, og hvis forældre allerede har opgivet at få deres barn i skole. Praktikophold tændte op under ildsjælenKristoffer kom hjem fra Filippinerne i februar, hvor han via et praktikophold arbejdede på et drengehjem i Cebu City, der er verdens femte mest tætbefolkede by. Her fik han øjnene og hjertet åbnet for, hvor stor en forskel, han har mulighed for at gøre med sin danske pædagoguddannelse og danske penge i ryggen. -Børnene lever et virkelig svært og udsat liv, men jeg har oplevet, at der egentlig ikke skal så meget til for at kunne ændre deres liv i en mere positiv retning. De skal have kærlighed og omsorg, nogen at snakke med og nogen, der tror på dem. Rent materielt mangler de tag over hovedet og tre måltider om dagen, ...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/27-aarig-paedagogstuderende-vil-aabne-eget-boernehjem-i-filippinerne/ fre, 04 jul 2014 10:31:15 +0200
<![CDATA[UCSJ med i tre projekter bevilget af A.P. Møller Fonden]]> http://ucsj.dk/nyhed/ucsj-med-i-tre-projekter-bevilget-af-ap-moeller-fonden/
University College Sjælland er med i tre ud af 27 projekter, som A.P. Møller-fonden netop har bevilget. De tre projekter er følgende: Skoleledere leder læring. Gennem træningsforløb og workshops for Roskildes skoleledere vil kommunen styrke sammenhængen mellem mål, metoder og resultater i elevernes læring. Træningen fortsætter i halvandet år med sparring fra konsulenter fra University College Sjælland. Målsætningen er at klæde skolernes ledelse på til at lede samarbejdet med lærerne, så der sættes fokus på børnenes læringsudbytte i undervisningen. Projektet er støttet med 1. mio kr. Opkvalificering af lærere i undervisningsfag. Opkvalificering til undervisningskompetence skal gribes an på en ny, digital måde i Roskilde. Først vil lærernes kompetencer i de ønskede fag blive kortlagt og derefter suppleret gennem studier på den digitale platform MOOC - Massive Open Online Course. Hvert uddannelsesforløb afsluttes med eksamen, som giver lærerne dokumenteret undervisningskompetence. Projektet er støttet med 1,075 mio. kr. Digital læring i netværk og fællesskaber. It skal være et redskab i børns læring og samtidig fungere som et ledelsesværktøj på skolerne i de to sjællandske kommuner. Aktiviteterne i det faseopdelte projekt skal forbedre kommunikation, videndeling og evaluering lærere og ledelser imellem. Først knyttes medarbejdere og ledere i kompetencecirkler på udvalgte pilotskoler, og derefter spreder projektet sig ud til at invo...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/ucsj-med-i-tre-projekter-bevilget-af-ap-moeller-fonden/ tor, 03 jul 2014 11:06:03 +0200
<![CDATA[Konference 18/9: Flere mænd og drenge skal uddannes]]> http://ucsj.dk/nyhed/konference-189-flere-maend-og-drenge-skal-uddannes/
Til oktober slutter projektet IMODUS - Inklusion af mænd og drenge gennem uddannelsesudvikling på Sjælland. University College Sjælland er ledende partner i det omfattende projekt, der skal være med til at hæve uddannelsesniveauet og mindske andelen af ufaglærte yngre mænd i Region Sjælland. Forskere og undervisere har afprøvet nye måder til at få drenge og mænd ind på uddannelserne og fastholde dem. Projektet blev til på baggrund af den nationale fokus på drenge og mænds uddannelsesfrekvens og uddannelsesniveau. Uddannelsesinstitutionerne i projektet: Roskilde Handelsgymnasium, Roskilde Katedralskole, Næstved Gymnasium, EASJ, EUC Nordvestsjælland, DTU, UCSJ og RUC.har i snart tre år arbejdet med nye tiltag som kan styrke drenge og mænds uddannelsesdeltagelse. Projektet er deltagerorienteret, så institutionerne har selv defineret de 18 delprojekter, som overordnet omhandler tre problematikker: Fastholdelse, rekruttering og udbud. I praksis er der kommet mange og forskelligartede resultater ud af projekterne. Der er fx udviklet uddannelsestiltag med fokus på klasserumskultur, støtte til faglig læsning, praksisbasering, IT og medie samt bevægelse. Der er udviklet brobygningsforløb, eksperimenter med at rekruttere mænd i “kønsutraditionelle” fag, samt eksperimenteret med fleksible uddannelsesdesigns. På afslutningskonferencen den 18. september vil erfaringerne fra IMODUS blive formidlet og diskuteret. Yderligere oplysninger, program og tilmelding på Imodus-projektets hj...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/konference-189-flere-maend-og-drenge-skal-uddannes/ tor, 03 jul 2014 08:52:00 +0200
<![CDATA[Debat: Vi får den folkeskole, vi taler om]]> http://ucsj.dk/nyhed/debat-vi-faar-den-folkeskole-vi-taler-om/
Kommentar af Jesper Reming Tangbæk, projektchef med særligt ansvar for folkeskolereformen og Margrethe Gade, specialkonsulent i ledelse på University College Sjælland Fiasko eller succes. Hvem har lyst til at sende børn i en fiasko? Der er faktisk meget, der lykkes i skolen. Lærerne vil gerne sætte faget og den faglige tænkning i centrum. Pædagogerne vil gerne udfylde deres nye rolle. Og lederne vil gerne blive dygtige til at stå i spidsen for en ny pædagogisk fokus på læring.  Kaos, forældreoprør, lærerflugt, fiasko. Det er en vinkel at tale om folkeskolereformen fra. En vinkel som bliver talt op i debatten om folkeskolen i øjeblikket. En anden vinkel kunne være, at vi nu begynder at dyrke historierne om det, der lige nu allerede lykkes i folkeskolereformen. "Hvis vi bliver ved med at tale om lærerflugt og kaos, skaber vi mere af det" Vi har længe nok har været i den første vinkel. Hvis vi bliver ved med at tale om lærerflugt og kaos, skaber vi mere af det. Hvem har lyst til at bruge sit arbejdsliv i en fiasko, hvor fantasierne om lærernes og pædagogernes arbejdstid er fyldt med fordomme, men meget lidt med fakta? Hvem har lyst til at sende børn i en fiasko? Vores påstand er, at det lige nu er arbejdsgiverne, som har det største ansvar for at udvise et lederskab, der peger frem mod visionen. Arbejdsgiverne har vundet krigen. Det forpligter. Nu skal freden skabes og vindes. Vi har tæt kontakt til alle niveauer af beslutningstagere og interessenter i folke...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/debat-vi-faar-den-folkeskole-vi-taler-om/ tor, 03 jul 2014 08:18:18 +0200
<![CDATA[Flere nydanskere søger privatskole]]> http://ucsj.dk/nyhed/flere-nydanskere-soeger-privatskole/
Der sidder flere og flere nydanske børn i klasselokalerne på landets privatskoler, og det er problematisk, mener politikere fra flere forskellige partier. En ny undersøgelse fra tænketanken Kraka viser ifølge Politiken, at andelen af nydanske børn fra ikke-vestlige lande i privatskolerne er steget med 30 procent fra 2007 til 2013. 14 procent af de nydanske børn fra ikke-vestlige lande går i dag i privatskole, men antropolog Annette Haaber Ihle, der er adjunkt ved UCSJ og tidligere har forsket i muslimske friskoler, mener, at der er andre måder at fortolke undersøgelsen på. Ifølge Berlingske tror hun, at de nydanske børn ender med at blive bedre integreret, fordi de får en god uddannelse i privatskolerne - ”De nydanske forældre, der sender deres børn på privatskole, har netop en ambition om, at  børnene skal ud og have en god position i det danske samfund. De har ikke nogen tanker om, at de skal tilbage til Tyrkiet eller Irak. De vil bare have en skole, der fungerer, og som tager hånd om deres børn,« siger hun. Annette Haaber Ihle har i sin forskning oplevet, at indvandrerforældrene ofte vælger folkeskolen fra på et uoplyst grundlag. - “Folkeskolen er faktisk bedre end sit rygte. Mange af de nydanske forældre har opfattelsen af, at der er for meget snak og for meget laissez faire. Så jeg tror, det handler om at få det forventningsafstemt”, siger hun. Yderligere oplysninger Annette Haaber Ihle, adjunkt, læreruddannelsen i Roskilde, ahi@ucsj.dk, tlf. 2192 91...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/flere-nydanskere-soeger-privatskole/ man, 30 jun 2014 08:30:55 +0200