University College Sjælland - Nyheder http://ucsj.dk/ da TYPO3 - get.content.right ons, 23 jul 2014 03:12:26 +0200 <![CDATA[Rekordmange søger University College Sjællands uddannelser som 1. prioritet]]> http://ucsj.dk/nyhed/rekordmange-soeger-university-college-sjaellands-uddannelser-som-1-prioritet/
UCSJ’s 1. prioritetsansøgninger er højere end på landsplan Det er ikke kun de mere end 13.000 ansøgninger, der netop nu behandles af UCSJ’s optagelse, der er grund til at fejre. Også antallet af ansøgere, der vælger en af de ti uddannelser som deres 1. prioritet er rekordhøjt. Hele 15% flere end i 2013 har som deres højeste uddannelsesønske at komme ind på en af UCSJ’s ti uddannelser. Til sammenligning har landets videregående uddannelser, erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter, også oplevet en lille stigning, men dog kun på 4%. Også en af de helt store vindere efter udløbet af fristen til ansøginger på årets kvote 1, nemlig Erhvervsakademierne, der har oplevet en stigning i 1. prioritetsansøgninger på 13%, kan se sig slået af University College Sjælland. Professionshøjskolerne får samlet set 5% flere 1. prioritetsansøgninger, mens universiteterne ser en lille tilbagegang i på -1%. - “Vi synes det er utroligt positivt, at vores ansøgere generelt og 1. prioritetsansøgere især, stiger så meget. Det vidner om, at University College Sjællands uddannelser står for kvalitet og kan tiltrække dygtige og motiverede studerende, og det er vi naturligvis meget stolte af,” siger rektor for University College Sjælland, Ulla Koch. Sundhedsuddannelserne er populære Især på sundhedsuddannelserne ses nogle af højdespringerne på 1. prioritetsansøgninger. Sygeplejerskeuddannelsen ser en stigning på hele 28% af 1. prioritetsansøgninger i forhold til sidste år, mens Fysiotera...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/rekordmange-soeger-university-college-sjaellands-uddannelser-som-1-prioritet/ man, 07 jul 2014 16:44:03 +0200
<![CDATA[Markant flere søger University College Sjællands uddannelser]]> http://ucsj.dk/nyhed/soje-050714/
Omkring 3.500 ansøgere har sat kryds ved én af UCSJ’s ti uddannelser som deres førsteprioritet. Det svarer til en stigning på 15 procent i forhold til 2013. - “Vi er rigtig glade for at se en så markant en stigning i søgningen til vores uddannelser igen i år. Jeg ser det som et tegn på, at vores uddannelser opleves som attraktive, og jeg finder det glædeligt, at flere vælger at tage deres uddannelse på Sjælland. Det er med til at sikre viden, værdi og vækst i regionen”, udtaler rektor Ulla Koch. Fremgang i søgningen på alle fem sjællandske udbudssteder Blandt højdespringerne i søgningen er uddannelsen til sygeplejerske, hvor der er en stigning i ansøgertallet på hele 45 procent. Syv af UCSJ's øvrige uddannelse har stigninger på mellem 16 og 25 procent, mens uddannelsen til administrationsbachelor har mere end en fordobling i antallet af ansøgere. - “Uddannelsen til administrationsbachelor er meget ny, og det er kun andet år, der er optag til uddannelsen. Derfor er det godt at se, at uddannelsen nu for alvor har etableret sig”, siger Ulla Koch. På alle UCSJ’s udbudssteder i Nykøbing Falster, Næstved, Roskilde, Slagelse, Sorø og Vordingborg er der en samlet fremgang i søgningen til uddannelserne. Kun læreruddannelsen i Roskilde og Vordingborg har et fald i søgningen fra 2013 - 2014 på 19 procent.   - "Sidste sommer trådte den ny læreruddannelse i kraft, hvilket bl.a. betyder skærpede optagelseskrav i form af f.eks. samtaler for kommende studerende med et sni...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/soje-050714/ lør, 05 jul 2014 10:21:00 +0200
<![CDATA[27-årig pædagogstuderende vil åbne eget børnehjem i Filippinerne]]> http://ucsj.dk/nyhed/27-aarig-paedagogstuderende-vil-aabne-eget-boernehjem-i-filippinerne/
Den 15. juli flyver 27-årige Kristoffer Lenvig til Filippinerne. Målet er at komme tilbage og hjælpe de gadebørn, han i løbet af et halvt års praktikophold kom til at holde utroligt meget af: -Jeg ved, at jeg kan gøre en forskel for de børn. Jeg kan ikke redde dem alle, men jeg har muligheden for at tage fat i den enkelte og være med til at vende retningen i deres tilværelse til noget bedre. De skal i skole i stedet for at leve et hårdt liv på gaden med kriminalitet, prostitution og misbrug, siger Kristoffer Lenvig til Lolland-Falsters Folketidende. Han har nethinden fuld af billeder af børn, der sniffer lim for at glemme hverdagens trængsler og sulten. Af familier, der bor på en papkasse og spiser én gang om dagen. Af fireårige, der stjæler for at få mad, og hvis forældre allerede har opgivet at få deres barn i skole. Praktikophold tændte op under ildsjælenKristoffer kom hjem fra Filippinerne i februar, hvor han via et praktikophold arbejdede på et drengehjem i Cebu City, der er verdens femte mest tætbefolkede by. Her fik han øjnene og hjertet åbnet for, hvor stor en forskel, han har mulighed for at gøre med sin danske pædagoguddannelse og danske penge i ryggen. -Børnene lever et virkelig svært og udsat liv, men jeg har oplevet, at der egentlig ikke skal så meget til for at kunne ændre deres liv i en mere positiv retning. De skal have kærlighed og omsorg, nogen at snakke med og nogen, der tror på dem. Rent materielt mangler de tag over hovedet og tre måltider om dagen, ...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/27-aarig-paedagogstuderende-vil-aabne-eget-boernehjem-i-filippinerne/ fre, 04 jul 2014 10:31:15 +0200
<![CDATA[UCSJ med i tre projekter bevilget af A.P. Møller Fonden]]> http://ucsj.dk/nyhed/ucsj-med-i-tre-projekter-bevilget-af-ap-moeller-fonden/
University College Sjælland er med i tre ud af 27 projekter, som A.P. Møller-fonden netop har bevilget. De tre projekter er følgende: Skoleledere leder læring. Gennem træningsforløb og workshops for Roskildes skoleledere vil kommunen styrke sammenhængen mellem mål, metoder og resultater i elevernes læring. Træningen fortsætter i halvandet år med sparring fra konsulenter fra University College Sjælland. Målsætningen er at klæde skolernes ledelse på til at lede samarbejdet med lærerne, så der sættes fokus på børnenes læringsudbytte i undervisningen. Projektet er støttet med 1. mio kr. Opkvalificering af lærere i undervisningsfag. Opkvalificering til undervisningskompetence skal gribes an på en ny, digital måde i Roskilde. Først vil lærernes kompetencer i de ønskede fag blive kortlagt og derefter suppleret gennem studier på den digitale platform MOOC - Massive Open Online Course. Hvert uddannelsesforløb afsluttes med eksamen, som giver lærerne dokumenteret undervisningskompetence. Projektet er støttet med 1,075 mio. kr. Digital læring i netværk og fællesskaber. It skal være et redskab i børns læring og samtidig fungere som et ledelsesværktøj på skolerne i de to sjællandske kommuner. Aktiviteterne i det faseopdelte projekt skal forbedre kommunikation, videndeling og evaluering lærere og ledelser imellem. Først knyttes medarbejdere og ledere i kompetencecirkler på udvalgte pilotskoler, og derefter spreder projektet sig ud til at invo...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/ucsj-med-i-tre-projekter-bevilget-af-ap-moeller-fonden/ tor, 03 jul 2014 11:06:03 +0200
<![CDATA[Konference 18/9: Flere mænd og drenge skal uddannes]]> http://ucsj.dk/nyhed/konference-189-flere-maend-og-drenge-skal-uddannes/
Til oktober slutter projektet IMODUS - Inklusion af mænd og drenge gennem uddannelsesudvikling på Sjælland. University College Sjælland er ledende partner i det omfattende projekt, der skal være med til at hæve uddannelsesniveauet og mindske andelen af ufaglærte yngre mænd i Region Sjælland. Forskere og undervisere har afprøvet nye måder til at få drenge og mænd ind på uddannelserne og fastholde dem. Projektet blev til på baggrund af den nationale fokus på drenge og mænds uddannelsesfrekvens og uddannelsesniveau. Uddannelsesinstitutionerne i projektet: Roskilde Handelsgymnasium, Roskilde Katedralskole, Næstved Gymnasium, EASJ, EUC Nordvestsjælland, DTU, UCSJ og RUC.har i snart tre år arbejdet med nye tiltag som kan styrke drenge og mænds uddannelsesdeltagelse. Projektet er deltagerorienteret, så institutionerne har selv defineret de 18 delprojekter, som overordnet omhandler tre problematikker: Fastholdelse, rekruttering og udbud. I praksis er der kommet mange og forskelligartede resultater ud af projekterne. Der er fx udviklet uddannelsestiltag med fokus på klasserumskultur, støtte til faglig læsning, praksisbasering, IT og medie samt bevægelse. Der er udviklet brobygningsforløb, eksperimenter med at rekruttere mænd i “kønsutraditionelle” fag, samt eksperimenteret med fleksible uddannelsesdesigns. På afslutningskonferencen den 18. september vil erfaringerne fra IMODUS blive formidlet og diskuteret. Yderligere oplysninger, program og tilmelding på Imodus-projektets hj...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/konference-189-flere-maend-og-drenge-skal-uddannes/ tor, 03 jul 2014 08:52:00 +0200
<![CDATA[Debat: Vi får den folkeskole, vi taler om]]> http://ucsj.dk/nyhed/debat-vi-faar-den-folkeskole-vi-taler-om/
Kommentar af Jesper Reming Tangbæk, projektchef med særligt ansvar for folkeskolereformen og Margrethe Gade, specialkonsulent i ledelse på University College Sjælland Fiasko eller succes. Hvem har lyst til at sende børn i en fiasko? Der er faktisk meget, der lykkes i skolen. Lærerne vil gerne sætte faget og den faglige tænkning i centrum. Pædagogerne vil gerne udfylde deres nye rolle. Og lederne vil gerne blive dygtige til at stå i spidsen for en ny pædagogisk fokus på læring.  Kaos, forældreoprør, lærerflugt, fiasko. Det er en vinkel at tale om folkeskolereformen fra. En vinkel som bliver talt op i debatten om folkeskolen i øjeblikket. En anden vinkel kunne være, at vi nu begynder at dyrke historierne om det, der lige nu allerede lykkes i folkeskolereformen. "Hvis vi bliver ved med at tale om lærerflugt og kaos, skaber vi mere af det" Vi har længe nok har været i den første vinkel. Hvis vi bliver ved med at tale om lærerflugt og kaos, skaber vi mere af det. Hvem har lyst til at bruge sit arbejdsliv i en fiasko, hvor fantasierne om lærernes og pædagogernes arbejdstid er fyldt med fordomme, men meget lidt med fakta? Hvem har lyst til at sende børn i en fiasko? Vores påstand er, at det lige nu er arbejdsgiverne, som har det største ansvar for at udvise et lederskab, der peger frem mod visionen. Arbejdsgiverne har vundet krigen. Det forpligter. Nu skal freden skabes og vindes. Vi har tæt kontakt til alle niveauer af beslutningstagere og interessenter i folke...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/debat-vi-faar-den-folkeskole-vi-taler-om/ tor, 03 jul 2014 08:18:18 +0200
<![CDATA[Flere nydanskere søger privatskole]]> http://ucsj.dk/nyhed/flere-nydanskere-soeger-privatskole/
Der sidder flere og flere nydanske børn i klasselokalerne på landets privatskoler, og det er problematisk, mener politikere fra flere forskellige partier. En ny undersøgelse fra tænketanken Kraka viser ifølge Politiken, at andelen af nydanske børn fra ikke-vestlige lande i privatskolerne er steget med 30 procent fra 2007 til 2013. 14 procent af de nydanske børn fra ikke-vestlige lande går i dag i privatskole, men antropolog Annette Haaber Ihle, der er adjunkt ved UCSJ og tidligere har forsket i muslimske friskoler, mener, at der er andre måder at fortolke undersøgelsen på. Ifølge Berlingske tror hun, at de nydanske børn ender med at blive bedre integreret, fordi de får en god uddannelse i privatskolerne - ”De nydanske forældre, der sender deres børn på privatskole, har netop en ambition om, at  børnene skal ud og have en god position i det danske samfund. De har ikke nogen tanker om, at de skal tilbage til Tyrkiet eller Irak. De vil bare have en skole, der fungerer, og som tager hånd om deres børn,« siger hun. Annette Haaber Ihle har i sin forskning oplevet, at indvandrerforældrene ofte vælger folkeskolen fra på et uoplyst grundlag. - “Folkeskolen er faktisk bedre end sit rygte. Mange af de nydanske forældre har opfattelsen af, at der er for meget snak og for meget laissez faire. Så jeg tror, det handler om at få det forventningsafstemt”, siger hun. Yderligere oplysninger Annette Haaber Ihle, adjunkt, læreruddannelsen i Roskilde, ahi@ucsj.dk, tlf. 2192 91...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/flere-nydanskere-soeger-privatskole/ man, 30 jun 2014 08:30:55 +0200
<![CDATA[Tips til at søge drømmeuddannelsen!]]> http://ucsj.dk/nyhed/tips-til-at-soege-droemmeuddannelsen-kun-en-uge-til-deadline/
Nøglen til drømmeuddannelsenDet bedste du kan gøre for dig selv, før du søger en uddannelse, er at sætte dig godt ind i sagerne: - “At søge en uddannelse er ikke simpelt - der er mange ting, du skal sætte dig ind i. Derfor vil jeg anbefale alle uddannelsessøgende at sætte god tid af til ansøgningsprocessen og sætte sig grundigt ind i sagerne, “ siger studiechef på University College Sjælland, Berit Hvalsøe. Heldigvis findes der flere muligheder for at blive godt klædt på til at søge. På www.ucsj.dk kan man læse om alle de uddannelser, University College Sjælland udbyder, og på www.ucsj.dk/optagelse kan man blive klogere på adgangskrav, ansøgningsprocedurer og optagelse. -“Derudover anbefaler vi uddannelsessøgende at besøge www.evejledning.dk. Der findes svar på stort set alle spørgsmål, om både ansøgnings- og optagelsesprocedurer. Man kan også tage fat i en vejleder hos Studievalg Sjælland, der både har afdelinger i Næstved, Roskilde, Slagelse, Køge, Holbæk og Nykøbing F. og en hotline, man kan ringe til, “ siger studiechefen. -“Endelig er man også velkommen til at ringe til UCSJ optagelsen, hvis man har specifikke spørgsmål omkring de uddannelser, vi udbyder.” Tjek, tjek og dobbelttjekEt andet godt råd, når man har besluttet sig for en uddannelse og er ved at uploade sin ansøgning til optagelse.dk, er at tage sig rigtig god tid og holde tungen lige i munden. -“En ansøgning til en videregående uddannelse kræver rigtig mange informationer, som alle skal ind i syste...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/tips-til-at-soege-droemmeuddannelsen-kun-en-uge-til-deadline/ fre, 27 jun 2014 10:52:41 +0200
<![CDATA[Tre fysioterapeut-studerende fra UCSJ vinder Bachelorprisen 2014]]> http://ucsj.dk/nyhed/tre-fysioterapeut-studerende-fra-ucsj-vinder-bachelorprisen-2014/
Bachelorprojekt der kobler seksualitet og fysioterapiDet var et lidt atypisk bachelorprojekt, som sikrede de tre fysioterapeuter årets bachelorpris - for hvad har seksualitet med fysioterapi at gøre? Vinderne mødte en del skepsis fra medstuderende og undervisere, da de fremlagde deres idé til projektet, men selv var de ikke i tvivl. På trods af et emne, der traditionelt set ikke er specielt “fysioterapeutisk” og et kort og intensivt projektforløb, formåede gruppen via litteratursøgning, interview med eksperter inden for sexologi, et pilotinterview og et fokusgruppeinterview med fysioterapeuter i klinikken at udvikle en model, der giver fysioterapeuter nogle konkrete værktøjer til at inddrage seksualiteten i behandlingen. Bachelorprisens pengepræmie skal bruges til videreudviklingEn præsentation af modellen viste, at der var behov for justeringer. Præmien på 25.000 kr vil de tre vindere bruge på at videreudvikle og afprøve modellen på en større gruppe fysioterapeuter fra forskellige sektorer og grene af fysioterapi - og på sigt få modellen patenteret. En hjemmeside for modellen er også i støbeskeen. - ”Bachelorprisen har givet os et skub. Nu går vi i gang og er ved at lave en hjemmeside og tage kontakt med fysioterapeuter, der vil afprøve modellen”, fortæller en af vinderne, Sabrina Pihl. Bachelorprisen på 25.000 kr. gives for årets bedste artikel udarbejdet på baggrund af et bachelorprojekt, og bliver overrakt af Danske Fysioterapeuters regionsformand Lise Hansen i fo...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/tre-fysioterapeut-studerende-fra-ucsj-vinder-bachelorprisen-2014/ tor, 19 jun 2014 13:11:51 +0200
<![CDATA[Konference 22/10: Samarbejdet mellem uddannelse og arbejdsmarked]]> http://ucsj.dk/nyhed/konference-2210-samarbejdet-mellem-uddannelse-og-arbejdsmarked/
Hvilke kompetencer er der behov for på arbejdsmarkedet i morgen? Hvordan ser arbejdsmarkedet ud fra dit bord? Lever nyuddannede professionelle op til dine forventninger? Matcher deres kompetencer det behov, du oplever? Hvilke nye og ændrede behov ser du udvikle sig? UCSJ inviterer til debat og dialog om, hvordan vi sikrer, at professionelle ledere og medarbejdere til stadighed kan udvikle de kompetencer, der skal til for at sikre morgendagens velfærdssamfund og styrke det regionale erhvervsliv. Også en invitation til langsigtet samarbejde Denne konference er en årlig begivenhed, som spiller en væsentlig rolle i UCSJ's indsats for at sikre kvaliteten i uddannelserne. Alle inputs vil blive indsamlet og brugt i udviklingen af både eksisterende og muligvis helt nye uddannelser. Dette er dermed ikke bare en invitation til en konference, men til et styrket langsigtet samarbejde. Konferencen finder sted den 22. oktober i Roskilde og sætter i år fokus på tre områder: Det driftige Sjælland: Velfærdsteknologiens hurtige udvikling stiller krav til  nye og ændrede kompetencer: Hvad er på spil? Hvad er den teknologiske dagsorden i Regionen? Hvilke kompetencebehov opleves i denne sammenhæng i praksis? Vi skal ikke bare have varme hænder, men også kloge hænder. Det sunde Sjælland: Befolkningen i Region Sjælland er i gennemsnit mere overvægtige, har flere kroniske sygdomme og kortere levetid end den danske befolkning i gennemsnit. Hvordan etableres nye indsats...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/konference-2210-samarbejdet-mellem-uddannelse-og-arbejdsmarked/ tir, 17 jun 2014 00:00:00 +0200
<![CDATA[Underviser i UCSJ vandt førstepræmie på Forskningens Dag 2014]]> http://ucsj.dk/nyhed/underviser-i-ucsj-vandt-foerstepraemie-paa-forskningens-dag-2014/
Det var præsentationen ”Udviklingsarbejde og forskning – En didaktisk model for forskelle og ligheder” om forskelle og ligheder mellem forskning og udvikling, der sikrede førstepræmien til klinisk lektor på Sygeplejerskeuddannelsen i UCSJ, Rolf Horne, og hans kollega, sygeplejerske og sundhedskoordinator for patientrettet forebyggelse på Nykøbing F sygehus, Una Jensen. Konkurrencen var ellers hård, da i alt 45 oplægsholdere præsenterede deres forskning. Forskelle og ligheder på udviklingen af praksis og viden Præsentationen kortlægger, hvordan forskningsprojekter og udviklingsprojekter udvikler sig trin for trin - og her bliver det tydeligt, hvilke ligheder og forskelle der dukker op i processerne. En vigtig pointe i både forskningsarbejde og udviklingsarbejde er, at man indledningsvist sikrer et solidt forarbejde og god research, der kan sætte retning for det videre arbejde. Rolf Horne arbejder selv med ét ben i praksis og ét i viden, da han er ansat halv tid på UCSJ og halv tid på Nykøbing F. sygehus for at optimere samarbejdet og forskningen i praksis. Kontakt Rolf Horne, Klinisk lektor, Sygeplejerskeuddannelsen UCSJ, tlf. 7248 3742, roho(@)ucsj.dk]]>
http://ucsj.dk/nyhed/underviser-i-ucsj-vandt-foerstepraemie-paa-forskningens-dag-2014/ man, 16 jun 2014 12:46:00 +0200
<![CDATA[Skolereform: Timeout nu - det handler om dagligdagen]]> http://ucsj.dk/nyhed/skolereform-timeout-nu-det-handler-om-dagligdagen/
Medierne er fyldt med historier om problemer med reformen, men der er også et andet billede. - “Vi er nødt til at anerkende og arbejde med, at der er modstand og debat, men det er vigtigt at få frem, at der også er lærere, der glæder sig til et kompetenceløft, og at der er kommuner og skoleledere, som ser spændende muligheder. Den samtale fylder for lidt”, sagde projektchef Jesper Reming Tangbæk fra University College Sjælland. Pas på i samtalen om rammer og ressourcer Som det er meget omtalt, kom folkeskolereformen til verden i en indpakning med lovtekster om nye arbejdstidsregler. En tilhører på debatmødet sagde fx, at når der bliver mindre forberedelsestid for lærerne, går tiden naturligt til til undervisningsformer, der kræver mindre tid. En anden deltager fortalte, at pædagogerne i en kommune har fået 15 minutter hver til understøttende undervisning om ugen, og at de havde svært ved at tage dette alvorligt. Og selvom der er meget godt i reformen, ser vi besparelser på vores skole, lød det også. Jesper Reming Tangbæk opfordrede til at passe på i samtalen om rammer og ressourcer: - “Når jeg er ude på skolerne, og spørger hvad der spiller godt netop på din skole, så bliver der ofte stille. Det er, som om alles hoveder er fyldt med rammer og strukturer, men samtidig er det tydeligt, at alle de andre historier om udviklingen og skolens spændende hverdag ligger lige ved siden af. Det er de historier, vi skal have mere frem”, pointerede han. Lærere og pædag...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/skolereform-timeout-nu-det-handler-om-dagligdagen/ man, 16 jun 2014 08:18:36 +0200
<![CDATA[Konference 11/9: Digitale potentialer i skolen på tværs af nordiske grænser]]> http://ucsj.dk/nyhed/konference-digitale-potentialer-i-skolen-paa-tvaers-af-nordiske-graenser/
Som afslutning på det nordiske projekt “Grænseoverskridende nordisk undervisning” fortæller elever, lærere, skoleledere og forskere fra Norge, Sverige og Danmark om: ”Digitale potentialer, organisatoriske udfordringer og et grænseoverskridende samarbejde i matematik, science, modersmål og historie/samfundsfag” I GNU-projektet har over 1000 elever, 150 lærere, 10 – 15 skoleledere og over 20 professionsforskere fra Norge, Sverige og Danmark har i fællesskab over 3 år har udviklet og afprøvet grænseoverskridende nordisk undervisning i fagene: matematik, science, historie/samfundsfag og modersmål. Undervisningen har været understøttet af digitale teknologier, som har gjort det muligt at kommunikere og samarbejde synkront og asynkront i en række nordiske klassematch, hvor danske, svenske og norske elever og lærere har arbejdet sammen om fælles undervisningsforløb. Konferencen formidler de vigtigste erfaringer fra projektet med henblik på at inspirere andre skoler til at gå i gang med et grænseoverskridende undervisningssamarbejde understøttet af digitale teknologier. Læs mere om projektet på: http://projektgnu.wordpress.com/ Konferencen  finder sted torsdag den 11. september kl 9-14 i Roskilde Kongres & Idrætscenter. Deltagelse er gratis. Deadline for tilmelding er den 17. august. Læs mere og tilmeld dig her: http://projektgnu.eu ]]>
http://ucsj.dk/nyhed/konference-digitale-potentialer-i-skolen-paa-tvaers-af-nordiske-graenser/ søn, 15 jun 2014 13:17:00 +0200
<![CDATA[Alle børn skal møde kunst og kultur]]> http://ucsj.dk/nyhed/alle-boern-skal-moede-kunst-og-kultur/
Kulturminister Marianne Jelved lancerede den 20. maj 2014 nye strategier for børn og unges kulturmøde “Det begynder med børn og unge” og lancerede Kulturstyrelsens nye bog “Børn, Kunst, Kultur - i en hverdag der dur”. Bogen skal inspirere pædagoger, lærere, kunstnere og kulturformidlere til fremtidige strategier og indsatser. University College Sjælland har bidraget til bogudgivelsen: - ”De kompetencer, børn opnår gennem æstetiske aktiviteter, er af afgørende betydning for deres udvikling, fordi al anden læring bygger på dem - ikke mindst selve lysten til at lære,” forklarer projektleder i afdelingen for Forskning og Innovation, University College Sjælland, Bennyé D. Austring, der har deltaget i redigeringen af bogen. Bennýe D. Austring bidrager selv med et overblik over den nyeste internationale forskning i artiklen “En barndom rig på kunst giver samfundsøkonomisk bonus”.  Også lektor Merete Sørensen fra Pædagoguddannelsen i Roskilde bidrager i bogen med artiklen “Når den kompetente pædagog eller lærer viser vej”. Bogen er et 250 sider stort inspirationskatalog, der formidles landsdækkende og er målrettet til både lærere, pædagoger, kulturformidlere og kunstnere. Antologien, der er gratis, skal deles ud til alle landets folkeskoler og en lang række pædagogiske og kulturelle institutioner i et oplag, der svarer til daværende kulturminister Brian Mikkelsens ”Kulturkanon” i 2006. I region Sjælland er det Center for Undervisningsmidler ved University College Sjæl...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/alle-boern-skal-moede-kunst-og-kultur/ ons, 11 jun 2014 10:30:19 +0200
<![CDATA[Nye lærere har udsigt til massevis af jobs]]> http://ucsj.dk/nyhed/flere-jobs-til-laerere/
Hundredevis af lærere går på pension eller nedsat tid i disse år. Samtidig giver Folkeskolereformen behov for flere lærertimer i folkeskolen, og resultatet er et særdeles gunstigt arbejdsmarked for kommende lærere. De lærerstuderende er optimistiske og ser frem til at præge fremtidens skole i Danmark. Springbrættet er den nye læreruddannelse, der med fokus på tværfaglighed og nye undervisningsformer netop er tilpasset reformen. Det skriver Danske Professionshøjskoler i en pressemeddelelse den 10. juni. Ifølge pressemeddelelsen er der en stor stigning i antallet af stillingsopslag. Således bragte fagbladet Folkeskolen fra januar til maj 2013 309 stillingsopslag, mens samme periode i år har budt på hele 444 stillingsopslag. Altså en fremgang på 135 stillingsopslag på blot ét år.  Danmarks Radio (DR) har tidligere bragt historien om flere ledige jobs til lærere. Ifølge DR har hjemmesiden skolejobs.dk meldt om stor efterspørgsel på uddannede lærere og omkring 500 opslåede lærerjobs. Samtidig er der i flere regioner ledige lærerjobs. I Region Sjælland nævnte DR, at der er 24 ledige lærerjobs. Formanden for Ringsted-Sorø lærerkreds Mogens Larsen mener, det er folkeskolereformen, som betyder, at der er behov for flere lærerkræfter: - Den umiddelbare forklaring er, at man skal fylde op med lærere for at kunne klare det antal undervisningstimer, børnene skal have ifølge folkeskolereformen, siger Mogens Larsen til DR P4 Sjælland. På Univers...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/flere-jobs-til-laerere/ ons, 11 jun 2014 08:39:00 +0200
<![CDATA[Folkesundhed i Norden - UCSJ præsenterer ny viden ]]> http://ucsj.dk/nyhed/folkesundhed-i-norden-undervisere-praesenterer-ny-viden/
UCSJs forskningsprogrammet for Regional udvikling og velfærdsinnovation bliver godt repræsenteret ved den store konference om folkesundhed i Norge den 26.- 29 august 2014 (“Nordisk Folkehelsekonferance”). Ansatte ved afdelingen for Forskning & Innovation og undervisere fra UCSJs sundhedsudannelser har fået optaget abstracts til præsentation og posterudstilling - UCSJ optræder således ved konferencen med et oplæg og seks posters. Præsentationerne omfatter:  Forskningsprojekt i samarbejde med Roskilde Kommune om hverdagslivet med demens set ud fra demensramtes, pårørendes og frivilliges perspektiver bl.a. i relation til udvikling af en såkaldt pårørendeskole (kontaktperson Nelli Øvre Sørensen, lektor, tlf. 7248 1493, neso@ucsj.dk).Forskningsprojekt i samarbejde med Storm P museet om netværk og inklusion blandt ensomme ældre gennem kunst og humor (kontaktperson Nelli Øvre Sørensen, lektor, tlf. 7248 1493, neso@ucsj.dk). Forskningsprojekt i samarbejde med Region Sjællands KOL-kompetencecenter om parametre for kvalitet i behandlingsforløb for borgere med KOL, herunder brug af velfærdsteknologi (kontaktperson Mette Andresen, lektor, tlf. 7248 2590, mea@ucsj.dk).Geriatrisk afd. på Næstved Sygehus, samarbejde på tværs af sektorer i sundhedsvæsenet med fokus på faktorer af betydning for genindlæggelse (kontaktperson Karen Margrethe Maglekær, lektor, tlf. 7248 2542, kmm@ucsj.dk)PhD projekt om naturterapi til tidligere udsendte soldater med posttrau...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/folkesundhed-i-norden-undervisere-praesenterer-ny-viden/ tor, 05 jun 2014 13:22:14 +0200
<![CDATA[UCSJ præsenterer på årets EDEN-konference]]> http://ucsj.dk/nyhed/ucsj-praesenterer-paa-aarets-eden-konference/
Digitalt samarbejde på pædagoguddannelsen i UCSJ præsenteres i ZagrebDen årlige EDEN-konference, der i år finder sted i Zagreb den 10.-13. juni 2014, har temaet “E-learning at work and the workplace”, som sætter fokus på e-læringens muligheder og potentialer på arbejdspladsen, både i forhold til interne og eksterne interessenter. På sessionen “Teachers Competence Development and Professional Education by ICTs” onsdag d. 11. juni, skal Susanne Tellerup fremlægge sit paper “Digital Competencies - Collaborating, Working and Learning across Campuses”. Paperet fortæller om, hvordan pædagoguddannelsen på UCSJ har arbejdet systematisk med kompetenceudvikling af underviserne – hvor digitalt samarbejde på tværs af geografi kan medvirke til at styrke videndeling, fælles indsatser og et stærkt fagligt miljø. EDEN: The European Distance and E-Learning NetworkThe European Distance and E-Learning Network (EDEN) er et netværk for europæiske professionelle, der har til formål at videndele og forbedre forståelsen for professionelle, der beskæftiger sig med e-læring og distanceundervisning. Susanne Tellerups paper “Digital Competencies - Collaborating, Working and Learning across Campuses” er i år blevet antaget til EDEN-konferencen i Zagreb, hvor 300 deltagere fra 38 lande er med. Yderligere oplysninger Læs mere om EDEN-konferencen “E-learning at work and the workplace” her Læs mere om EDEN her Kontakt  Susanne Tellerup, uddannelseschef for pædagoguddannelsen, ste(@)ucsj.dk, tlf. ...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/ucsj-praesenterer-paa-aarets-eden-konference/ ons, 04 jun 2014 09:24:17 +0200
<![CDATA[Nationalt netværk for matematikvejledere er startet ]]> http://ucsj.dk/nyhed/nationalt-netvaerk-for-matematikvejledere-er-startet/
Danmarks Matematikvejleder Netværk (DMN) er skabt for at styrke båndet mellem det, der sker lokalt på skolerne og på kommunalt, regionalt og nationalt plan, fortæller Bent Lindhardt. - "Tanken med netværket er at skabe et bedre vidensflow. Ikke alle skoler har defineret rollen for, hvem der skal være med til at udvikle det faglige miljø. Mange steder er fagteam nedprioriteret, og derfor kommer faget til at hænge", siger han til Folkeskolen.dk den 2. juni. En såkaldt tre-bande, der består af en repræsentant fra CFU, UC og Matematiklærerforeningen, skal udgøre regionale sekretariater for DMN. Derudover er der også lokale netværksråd med repræsentanter fra kommuner. Selve netværket kommer til at foregå på SkoleKom med formelle og uformelle møder. Det er desuden planen at oprette en Matematikvejledernes Dag, hvor vejlederne mødes regionalt. Bent Lindhardt siger, at en bi-effekt af DMN er bedre koordination mellem de personer og steder, som er engageret i uddannelsen af lærerne. - "Der foregår for mange parallelhandlinger i Danmark, hvor de samme kurser udbydes i forskellige regi, og det kan vi forhåbentlig ændre på nu", siger han til folkeskolen.dk.  Yderligere oplysninger:  Læs artiklen “Nationalt netværk for matematikvejledere er startet” på folkeskolen.dk Læs artikel om UCSJ's bevilling til at starte det nye netværk på “Nyt netværk skal styrke matematik på tværs af folkeskoler”. Kontakt: Bent Lindhardt, lektor, læreruddannels...]]>
http://ucsj.dk/nyhed/nationalt-netvaerk-for-matematikvejledere-er-startet/ tir, 03 jun 2014 08:21:06 +0200
<![CDATA[Nyt temanummer om praktikken i den nye læreruddannelse]]> http://ucsj.dk/nyhed/nyt-temanummer-hvordan-kan-praktikken-i-den-nye-laereruddannelsen-give-de-studerende-centrale-kompe/
I det nye temanummer af UP, nr. 2/2014, sætter en række undervisere og forskere fokus på praktikken i den nye læreruddannelse. Hele fire underviserer fra læreruddannelsen i UCSJ har bidraget; Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Ninna Braüner og Annelise Dahlbæk og Connie Stendal Rasmussen, som også har redigeret. Praktikkens tre kompetencer Med den nye læreruddannelse er det blevet målet med praktikken, at der skal udvikles tre centrale kompetencer i de studerende; klasseledelseskompetence, relationskompetence og didaktisk kompetence. Praktikken skal forberede de kommende lærere bedst muligt på den undervisningssituation, de som dimittender kommer ud og skal varetage. Temanummeret belyser praktikken og kompetencerne fra forskellige vinkler og giver bl.a. en indføring i grundlaget for praktikken i den nye læreruddannelse, belyser prøveformerne og indfører læseren i praktikkens mange aspekter. Temanummeret udkom på forlaget Unge Pædagoger den 22. maj og koster 96 kr. Yderligere oplysninger: Køb temanummeret her Kontakt Connie Stendal Rasmussen, lektor, csr(@)ucsj.dk, tlf. 7248 3153 ]]>
http://ucsj.dk/nyhed/nyt-temanummer-hvordan-kan-praktikken-i-den-nye-laereruddannelsen-give-de-studerende-centrale-kompe/ tir, 03 jun 2014 08:11:50 +0200
<![CDATA[Er du bange for robotter?]]> http://ucsj.dk/nyhed/er-du-bange-for-robotter/
For mange lyder talen om robotter, der vinder frem overalt, som en mere eller mindre skræmmende fremtidssnak. Skal mennesker nu erstattes som arbejdskraft? Da 350 repræsentanter fra bl.a. virksomheder, industri, forskning og uddannelse mødtes på en af de største robotevents i Europa den 26-27. maj 2014 i Billund - Robobusiness Europa 2014 - var det klart, at robotterne rykker tættere på. Selvom mange af robotteknologierne er i sin spæde start, kan vi ikke vende ryggen til, når fx en ny lov i Finland nu åbner for selvkørende, førerløse biler på særlige vejstrækninger i et 5-årigt forsøg. Kan kirurger operere flere på samme tid? På et andet felt forudser en amerikansk robotanalytiker, Remy Glaisner, fra virksomheden MYRIA Research, at det om 5-7 år vil være muligt for en enkelt kirurg at overvåge og være del af flere operationer på samme tid. Kort sagt så er det sandsynligt, at de ændringer, der er på vej, kan blive så store, at vi lige så godt kan vænne os til at tale om dem, mens de er på vej. Sådanne perspektiver er også baggrunden for, at University College Sjælland som led i en ny satsning på robotteknologi på uddannelserne var platinumsponsor for konferencen i Billund og har indgået et offentligt-privat partnerskab med den fynske virksomhed BlueOceanRobotics: . - “Vi vurderer som professionshøjskole, at det er helt afgørende at anvendelsen af morgendagens teknologier indbygges overalt i uddannelsesmiljøerne”, fortæller prorektor Lena Venborg Pedersen....]]>
http://ucsj.dk/nyhed/er-du-bange-for-robotter/ ons, 28 maj 2014 10:24:00 +0200