Den fælles naturfagsprøve

Snart skal eleverne for første gang til den fælles naturfagsprøve. Læs her om et par opmærksomhedspunkter i forbindelse med prøven.

Kære naturfagslærer i 9. klasse

Om nogle få uger skal dine elever for første gang til den fælles naturfagsprøve. Her følger et par opmærksomhedspunkter i forbindelse med prøven: 

  • Aflevering af problemstilling med tilhørende arbejdsspørgsmål i biologi, geografi og fysik/kemi senest 14 dage før prøven til censor. Må fylde max. 1 A4-side.
  • Opgivelserne skal organiseres i de min. fire fokusområder, som bliver opgivet til prøven. Opgivelserne skal fordeles forholdsmæssigt i forhold til det vejledende timetal.
  • De uddybende spørgsmål/aktiviteter, der knyttes til elevernes problemstilling, skal relatere til elevernes problemstilling og være inden for det lodtrukne fokusområde.
  • De uddybende spørgsmål KAN benyttes under eksaminationen. 
  • Vægtningen af fagene biologi, geografi og fysik/kemi bestemmer eleverne selv i deres arbejde med problemstillingen og ved prøven. Alle tre fag skal dog være repræsenteret – mundtligt/praktisk. I vurderingen vægtes fagene IKKE ud fra vejledende timetal.
  • Hvis man anvender mere end én eksaminator, har eksaminatorerne samlet eksaminatorkompetence.
  • Eleverne bedømmes overordnet ud fra de fire naturfaglige kompetenceområder, men se gerne vurderingskriterier og bedømmelse på s. 18-19 i prøvevejledningen

Ring gerne til naturfagskonsulent Mikael Scheby på tlf. 7248 1942 med uopklarede spørgsmål.

Nyhed En af psykologiens fremmeste tænkere – skaberen af teorien om socialkonstruktionisme og leder af The…
Nyhed Ingeniøruddannelsen i Kalundborg og de nye fokuslinjer på læreruddannelsen bliver nogle af…
Nyhed University College Sjælland skal stå i spidsen for et stort EU-projekt støttet af ”interreg South…
Nyhed Tre studerende har modtaget 30.000 kroner til et stort projekt, der skal formidle smagsoplevelser…
Nyhed Hævnporno, netetik, kattevideoer og digital undervisning – sociale medier har indflydelse på…
Cxense Display