Læremidler, øvelser m.m.

Bøger og materialesæt

Bøger om bevægelse og materialesæt med konkrete materialer, som du kan låne fra CFU: Klik her.

Tv-udsendelser: Op og hop

Op og hop på DR Ramasjang kan bruges til at få rørt kroppen enten som opvarmning i idræt eller til bevægelse i alle de andre fag. Og så er det sjovt!

Læs mere.

Leg på streg

Et materialesæt til udlån med undervisningsmateriale, inspirationskatalog og inspirationsfilm på YouTube: Leg på Streg.

Et GPS-styret orienteringsløb, der kobler læring og bevægelse, og hvor du selv kan definere det faglige indhold: Find2Learn.

En samling spil og funktioner, der kombinerer det virtuelle og det fysiske udeliv: Woop App.
 

Navneleg

Navneleg er en sjov bevægelsesleg, hvor man stiller sig over for hinanden, giver hinanden hånden og siger: "Hej, jeg hedder (ens eget navn).".

Herefter bytter man navne og går videre til en anden, hvor man igen giver hinanden hånden og siger: "Hej, jeg hedder (det navn man lige har fået)." Man bytter så igen navne og går videre.

Legen fortsætter, indtil man møder én, der har ens eget navn, eller hvis man "glemmer, hvad man hedder".

Bevægelsesforløb: Hvad kan min krop?

Bevægelsesforløbet er tænkt ind i natur/teknologi, evt. tværfagligt med idræt. 

Læringsaspekt: Formålet er, at eleverne lærer at undersøge og opnår viden om menneskets sanser og kropsfunktioner.

Opgavens forløb: Lav en række værksteder, hvor forskellige dele af kroppens funktioner undersøges. Værkstederne kan f.eks. være: 

  • styrke og muskler
  • puls og hjerte
  • vejrtrækning og lunger
  • reaktionsevne og balance

Se bevægelsesforløbet på Sæt Skolen i Bevægelse.

Klap på baglåret

Denne øvelse går ud på at være hurtig og strategisk, og der er mulighed for at få pulsen op.

Man skal forsøge at klappe hinanden på baglåret. Bliver man ramt, skal man f.eks. tage 5 armstrækkere. Det gælder om at holde sig på tæerne og om at bevæge sig, så man undgår at blive ramt.

Klappeleg i kreds

I to kredse stiller eleverne sig over for hinanden (en inderkreds og en yderkreds). Eleverne står med front mod hinanden, står i en lille bredstående med en armslængde mellem sig og hænderne oppe - klar til at klappe den andens hænder.

Legen går ud på at klappe den anden ud af balance. Hvis modstanderen mister balancen, løfter en fod fra jorden eller... så vindes denne omgang. Vinderen går i inderkredsen, og taberen går rundt om kredsene for at finde en ny makker. Sådan forsætter legen.

Se mere på Sæt Skolen i Bevægelse.

Control the robot

Læreren fordeler boldene på et græsareal med god plads. Eleverne er sammen to og to, den ene med bind for øjnene.

Den seende elev fortæller den blinde, hvilken vej han/hun skal gå, f.eks. "walk", "run", "stop", "stop" (bøj ned), "pick up the ball", "pick up the pencil". Parrene skal samle så mange bolde sammen som muligt og tælle dem på engelsk. Når alle har talt, fordeles boldene igen, og parrene bytter roller.

Alle samles til sidst, og hvert par fortæller (på engelsk), hvor mange bolde de fik i alt.

Se mere på Sæt Skolen i Bevægelse.

Cxense Display